Text Size
Marţi, Noiembrie 21, 2017
Romanian English French German Italian Portuguese Russian Spanish Turkish
Coalitia Asociatiilor Femeilor de Afaceri

Asociaţia Femeilor de Afaceri şi a Femeilor Conducătoare de Intreprinderi Braşov (AFAFCI), constituită în ianuarie 2004, este o organizaţie neguvernamentală cu personalitate juridică, non profit şi apolitică. AFAFCI este continuatoarea Asociaţiei Femeilor Manager Braşov, ONG creat în anul 1997.

De la început, membrele asociaţiei şi-au propus să fie demne urmaşe ale doamnelor din oraşul de la poalele Tâmpei, care în anul 1850 au înfiinţat “Reuniunea Femeilor Române”, prima organizaţie de femei din ţara noastră menită a ocroti fetiţele orfane  şi a contribui la emanciparea culturală a femeilor române .

Frumoasă muncă au săvârşit femeile române ale Ardealului, ajungând un factor însemnat, care a ridicat şcoli pentru învăţământul femenin, a dezvoltat industria naţională şi viaţa economocă feminină, a făcut serviciile asistenţei sociale,  stând totdeauna la înălţime, pentru a reprezenta virtutea poporului nostru cu demnitate”- scria Maria Baiulescu, preşedinta Uniunii Femeilor din România la anul 1900 în revista “Boabe de grâu”.

Istoria Asociatiei Femeilor de Aafaceri si a Femeilor Conducatoare de Intreprinderi (AFAFCI) este strâns legată de evoluţia membrelor sale in contextul polotic, economic si social al Romaniei de dupa 1989.

Anul 1990 a fost un punct de cotitură pentru carierele multor femei. Impulsul de schimbare în viaţa lor a fost determinat de dorinţa de a-şi depăşi limitele. La început, membrele AFAFCI au călătorit în diverse ţări (Italia, Franta, Germania, Tunisia) pentru a face schimb de experienţă cu alți lideri de asociaţii şi antreprenori. Încă de la înfiinţare, AFAFCI a cultivat relații și parteneriate la nivel local, naţional şi internaţional. AFAFCI consideră networking-ul un instrument important pentru dezvoltare şi creştere economică.

Bune practici folosite in promovarea culturii antreprenoriale

O lecţie pentru AFAFCI este că, de fapt, mentalitatea dominantă a unei societăţi poate fi schimbată de o asociaţie de femei de afaceri atâta timp cât acestea au un comportament constant şi puternic. Conducerea AFAFCI a înțeles că puterea unei organizaţii este dată  nu numai de numărul membrelor, ci mai ales de calitatea lor, precum si de capacitatea, competenţele şi aptitudinile lor. AFAFCI a învățat că membrele active, interesate şi entuziaste sunt baza succesului asociaţiei. Membrele au înteles că trebuie să investească timp, talent şi bani pentru a  atinge un obiectiv comun. O altă lecţie a fost necesitatea de a dezvolta o cultură asociativă în rândul membrelor. În consecinţă au învățat cum să își exercite drepturile democratice si cum să își unească  eforturile de advocacy. Multe femei s-au alăturat Camerei de Comerţ si Industrie Brasov şi asociaţiilor profesionale într-un efort menit a-şi îmbunătăţi cunoştinţele profesionale. Alte doamne au fost alese chiar în poziții de conducere în aceste asociaţii.
O lecţie crucială pentru AFAFCI  a fost că puterea vine din sprijinul comunităţii. Implicarea ONG-ului în diferite probleme cu care s-a confruntat comunitatea a permis câştigarea respectului şi sprijinului cetăţenilor. Pentru a obţine acest sprijin, membrele asociaţiei au participat la proiecte şi acţiuni în beneficiul brasovenilor, cum ar fi Centrul pentru Persoanele fără Adăpost, eforturile de prevenire a cancerului, campanii de vaccinare pentru grupuri minoritare din zonele rurale şi centre pentru persoanele cu nevoi speciale.
De asemenea,  AFAFCI recunoaşte necesitatea de a participa la elaborarea politicilor publice. În plus faţă de dialoguri periodice cu factorii de decizie locali pentru rezolvarea problemelor femeilor, preşedintele AFAFCI participă la reuniunile Comisiei Judeţene pentru Egalitatea de Şanse, în care susţine eliminarea barierelor de gen şi găsirea măsurilor adecvate pentru punerea în aplicare a egalităţii de şanse în viaţa comunităţii. AFAFCI a luat poziţie în mod public în dezbaterea privind impozitele salariale, ca parte a Strategiei de Dezvoltare a Zonei Metropolitane Braşov. Participarea membrelor AFAFCI la seminarii, mese rotunde sau audieri publice a provocat un răspuns pozitiv din partea organismelor publice şi private şi a consolidat imaginea asociaţiei ca organism care lucrează în interesul comunităţii.
AFAFCI a învăţat că transparenţa activităţii sale este o altă cheie a succesului. În consecinţă, liderii asociaţiei s-au concentrat pe construirea imaginii unei asociaţii dinamice, cu femei de afaceri de succes care păstrează o strânsă legatură cu obiectivele comunității. AFAFCI a folosit conferinţele  de presă ca instrument pentru transparenţă şi atragerea de publicitate. În anul 2006 AFAFCI a lansat premiul „Femina Press” pentru jurnalişti - femei.
AFAFCI a învăţat şi despre necesitatea şi importanţa dezvoltării  reţelelor cu alte organizaţii şi de a fi prezentă alături de alte  ONG-uri şi societatea civilă. De la început, AFAFCI a  dezvoltat relaţii de cooperare cu organizaţiile de femei care acţionează în ţară. Ca membru fondator al două coaliţii de organizaţii de femei, AFAFCI a adus o contribuţie importantă la procesul de creare si dezvoltare a acestor iniţiative.

Proiecte initiate de asociatie

Promovarea dialogului

Acest proiect, realizat în parteneriat cu Primăria Municipiului Braşov între 2002 şi 2003, a avut scopul de a îmbunătăţi abilităţile şi cunoştinţele funcţionarilor publici. AFAFCI a oferit ocazia membrelor sale de a discuta cu funcţionarii publici despre barierele birocratice cu care se confruntă femeile în afaceri.

Promovarea antreprenoriatului feminin prin serviciile de învăţământ preşcolar

Acest proiect, desfășurat în perioada 2004-2005, a avut scopul de a proiecta si dezvolta un model operaţional de promovare a antreprenoriatului feminin prin dezvoltarea de servicii educaţionale preşcolare. Proiectul a fost promovat de către autorităţile orasului Prato din Italia, în parteneriat cu Consiliul Judeţean Braşov şi AFAFCI. În februarie 2006, AFAFCI a oferit un curs de formare pentru educatorii români. În mai 2006, un Birou de Consultanţă sponsorizat de autorităţi s-a deschis pentru a oferi informaţii juridice cu privire la reglementările UE, naţionale şi locale în domeniu, informaţii şi consultanţă cu privire la tipurile de servicii educaţionale la nivel preşcolar (creşe, grădiniţe, centre de joacă, etc), aspecte culturale, modalităţi de finanţare, precum şi construirea unui plan de afaceri, printre alte lucruri. O conferinţă de presă a prezentat comunităţii locale rezultatele proiectelor şi a anunţat existenţa Biroului de Consultanţă şi de Informaţii.

Conferinta Nationala a Femeilor de Afaceri din Romania

Conferinţa a fost organizată de CAFA, Asociaţia Femeilor de Afaceri şi a Femeilor Conducătoare de Întreprinderi Braşov (AFAFCI) şi Centrul Internaţional pentru Întreprindere Privată (CIPE România) in 3-4 iunie 2005. Aceasta a IV-a editie a conferintei a avut o participare de peste 100 de persoane – membre ale asociaţiilor care fac parte din Coaliţia Asociaţiilor Femeilor de Afaceri din România, reprezentante ale unor camere de comert, ale unor banci, media.

Proiectul "Alesii nostrii"

Asociatia Femeilor de Afaceri si a Femeilor Conducatoare de Intreprinderi Brasov a avut initiativa organizarii unei intalniri cu candidatii la functia de primar al municipiului Brasov. Evenimentul s-a desfasurat in data de 13 mai 2008, in sala de conferinte a Camerei de Comert si Industrie Brasov, bucurandu-se de o mare participare a membrelor asociatiei, media, dar si a unor reprezentanti ai societatii civile. Au raspuns invitatiei un numar de cinci candidatii, dezbaterea fiind moderata de Corina Dragomirescu de la Academia de Advocacy din Timisoara. AFAFCI din start s-a declarat o organizatie apolitica, insa interesata de viitorul orasului, de aceea a dorit ca discutia sa fie una pragmatica si echitabila, pentru a identifica viziunea si responsabilitatea candidatilor la functia de Primar al Brasovului. Astfel, fiecare candidat a trebuit sa raspunda, intr-un timp prestabilit, la patru intrebari privind candidatura la functia de primar: care sunt obiectivele mandatului la aceasta functie, ce rezultate preconizeaza ca vor atinge, cum va putea societatea civila sa monitorizeze progresul anual al programului viitorului primar si indicatorii propusi, dar si cum vad colaborarea cu ONG-urile brasovene in viitor. In finalul discutiilor, candidatii au raspuns intrebarilor membrelor AFAFCI si ale altor participanti, acestea vizand in special planul urbanistic general al Brasovului, mediul, turismul si ce le vom oferi turistilor in viitor, parcarile, implicarea ONG-urilor in programe comune cu administratia publica, somaj, educatie si tineri etc.

Proiectul Femina Vip

Lansat în decembrie 2000, proiectul s-a impus în comunitatea locală ca o manifestare de larg interes. Ultima editie a avut loc in 2007. Proiectul "Femina Vip - Braşov" a urmarit combaterea atitudinii de descurajare, de blazare şi izolare, care caracterizează o bună parte dintre femeile comunităţii locale, stimularea dorinţei de participare a acestora la dinamica societăţii, schimbarea mentalităţii privind rolul şi locul femeii în societatea contemporană românească, capacităţii femeilor de a răspunde „provocărilor" actuale. Proiectul s-a dorit a fi o dovadă că respectul faţă de potenţialul femeilor poate fi impus numai printr-o competiţie directă, o astfel de abordare determinând deschiderea unor noi orizonturi pentru societate. Totodată, proiectul este expresia promovării culturii egalităţii de şanse a femeii cu bărbatul în beneficiul societăţii. Peste 350 de candidate au participat la cinci editii. Proiectul s-a adresat femeilor cu realizări remarcabile în domeniile economic, social, cultural, artistic, sportiv, sănătate, învăţământ, sau administrativ. Trofeul „Femina VIP”  a fost atribuit (câte unul pentru fiecare eveniment), impreună cu mai multe premii (diplome şi premii în bani).Femina Vip Brasov a fost rezultatul unui parteneriat fructuos intre asociatie si institutii locale relvante, autoritatile locale, media, mediul de afaceri si societatea civila.Proiectul a fost recunoscut si la nivel enuropean, fiind mentionat intr-un studiu de caz al Comisiei Europene publicat in anul 2010.Proiectul a fost preluat de Asociatia Femeilor de Afaceri din Serbia.

Proiecte in derulare

AFAFCI continuă să dezvolte proiecte de responsabilitate sociala în beneficiul comunităţii locale. In cadrul Programului AFAFCI ”Noua ne pasa” lansat in anul 2009, asociatia a dezvoltat numeroase proiecte ca rezultat al parteneriatelor multiple cu organizatii si institutii locale.

Proiectul "Firma de Exercitiu"

Ca parte a unui parteneriat activ cu Colegiul National Economic "Andrei Barseanu" din Brasov, asociaţia este implicată în punerea în aplicare locală a Programului Naţional. Membrele asociaţiei ofera know how-ul lor prin sesiuni de coaching, mentoring şi seminarii elevilor. De asemenea, activeaza in cadrul comisiilor de jurizare a Competitiilor Business Plan,  sprijina organizarea Targului Firmelor de Exercitiu local si regional, promoveaza rezultatele elevilor şi cadrelor didactice în presa locală. În 2011, Asociatia a acordat o diploma de excelenta uneia dintre firmele de exercitiu, in cadrul Premiilor de Excelenţă anuale organizate de Camera de Comert si Industrie Brasov. Asociaţia are ca scop dezvoltarea spiritului antreprenorial al elevilor.Colaborarea dintre asociatie şi Colegiul National Economic "Andrei Barseanu" s-a dovedit a fi foarte utila pentru ambele părţi, deoarece a luat forma unui schimb de experienta între femeile de afaceri, studenti, si profesori. Membrii asociaţiei au învăţat că există un potenţial neutilizat în rândul elevilor, care trebuie ghidat si fructificat pentru a raspunde nevoilor comunităţii pentru ca viitorii angajatori şi angajaţi sa fie bine pregatiti. Elevii au aflat că trecerea de la teorie la practică nu este deloc usoara. Există o mulţime de lacune care pot fi umplute numai cu experienţă, fapt usor realizabil datorita mentorilor care le stau la dispozitie. Afland povesti de succes si avand modele de urmat  reprezinta o sursa de inspiratie pe care ei o pot utiliza pentru a reusi in viata.

Proiectul "Stagii de practica"

In cadrul acestui proiect, studentii au ocazia sa interactioneze direct cu mediul business, intr-un cadru mai putin formal. Idea de baza a fost aceea de a oferi studentilor suport si sprijin, de a initia un dialog cu acestia si de a manifesta deschidere si interes fata de problemele cu care se confrunta ei. Acest proiect este doar o componenta in parteneriatul  de tip castig-castig pe care studentii  si membrele AFAFCI si l-au propus. Parteneriatul are un dublu scop: pe de o parte, acela de implicare in  dezvoltarea tinerilor, de a le oferi sansa construirii unei cariere, iar pe de alta parte, de a beneficia de potentialul, creativitatea si entuziasmul lor, in scopul revigorarii comunitatii si a mediului de afaceri brasovean. Proiectul a cuprins si doua evenimente adiacente “Frumusetea afacerilor” si “Retentia tinerilor de valoare in comunitatea locala si mai ales, in Romania”. AFAFCI este un partener constant, de traditie al AIESEC Brasov si sprijina aceasta asociatie a studentilor, atat la nivelul Asociatiei  Femeilor de  Afaceri si a Femeilor Conducatoare de Intreprinderi Brasov, cat si individual, prin companiile membrelor.

Platforma "Knowhow Women s Corporate Citizenship"

Center for International Private Enterprise (CIPE) a construit o platforma online care va conecta asistenţă tehnica, gratuită, voluntara cu organizaţiile de afaceri ale societatii civile în ţările în curs de dezvoltare. Ca parte a iniţiativelor de cetăţenie corporativa la nivel mondial, personalul corporativ şi alti profesionişti bine pregătiţi sunt liberi şi chiar încurajati să-si voluntarieze timpul si expertiza unor cauze diferite şi organizaţii care caută la randul lor  asistenţă tehnică. AFAFCI impreuna cu alte organizatii si asociatii din intreaga lume fac parte din aceasta platforma.

www.facebook.com/pages/AFAFCI

www.afafci.ro

www.feminavip.ro


Asociatii care s-au prezentat: